top of page
חיפוש

האם יש לבחור בהבטחת תשואה לתקופה מוגדרת או השקעה חופשית? מה ניתן ללמוד מהבטחת תשואה בקרן פנסיה

עודכן: 18 ביולי 2023


בימים אלו רבים מאיתנו נחשפים להצעות מפתות לכאורה של הבטחת תשואה על ידי מוסדות פיננסים שונים ובעיקר הבנקים לתקופות מוגדרות מראש. ההצעות לפיקדונות אלו נובעות המביקוש של הציבור למוצרים עם תשואה יציבה ומובטחת על החיסכון וההשקעה בתקופת של חוסר וודאות בשווקים הפיננסיים בכל העולם.


תקופה זו מזכירה לי את התקופה שלאחר משבר הסאבפריים בשנת 2008, אשר התאפיינה בביקוש גבוהה של משקי הבית למוצרים מבטיחי תשואה. באותם ימים חברות הביטוח פתחו את האפשרות להעברת סכומים למסלולים מבטיחי תשואה לתקופות ארוכות הרבה יותר מהתקופות שכעת מציעים הבנקים. חלק מחברות הביטוח יצאו במסלולים המבטיחים תשואה ל 10 שנים וחלקן אף ל- 15 שנים למשל בהפניקס:


מסלול מבטיח תשואה

מכאן עולה השאלה -

האם המוצר טוב לנו כלקוחות או שעדיף לנו להשקיע את הסכומים שלנו בהשקעות חופשיות ללא הבטחת תשואה?


התשובה לשאלה זו נמצאת בנתונים של האוצר בבסיס השינוי של מנגנון הבטחת התשואה בקרנות הפנסיה שחל בשנה שעברה. עד שנת 2022, 30% מכספי החוסכים בקרנות הפנסיה הושקעו באגרות חוב ממשלתיות המבטיחות תשואה של 4.85% לשנה לתקופה של 15 שנים. בהתאם למנגנון החדש המדינה תפסיק להנפיק אגרות חוב לקרנות הפנסיה והסכומים יושקעו בשוק החופשי על ידי קרנות הפנסיה תוך הבטחה של המדינה להשלמת התשואה ל 5.15% בשנה לתקופה של 15 שנים.


הסיבה לכך הינה כי אנשי האוצר מבינים כי המשמעות בטווח הארוך תהיה צמצום משמעותי או הפסקת מימון להבטחת התשואה על ידי המדינה, מאחר וההשקעות בשוק החופשי יניבו כנראה תשואה גבוהה יותר מתשואת המינימום של 5.15% בשנה.


מצ"ב סיכום ניתוח הנתונים משנת 2000 מראה כי תשואה בשוק החופשי הניבה לקרנות הפנסיה תשואה שנתית של 6.3%, וקרויה במצגת של האוצר "תשואת יתר בנכסים החופשיים":


תשואות


כלומר למעשה קרנות הפנסיה השיגו תשואות גבוהות יותר בשוק החופשי ללא כל הבטחת תשואה למרות כל המשברים שהיו מאז שנת 2000 בשוק ההון.

בנוסף להלן הרכב התיק של קרנות הפנסיה אשר השיג את התשואות העודפות ובהסתכלות לטווח ארוך מהווה ניהול סולידי יחסית לתיק ההשקעות, וממנו ניתן ללמוד רבות לגבי האלוקציה הרצויה לתיק האישי שלנו בטווח הארוך:


שוק ההון

במילים אחרות: בהנחה שנדע לנהל בשוק החופשי את השקעותינו בדומה לקרנות הפנסיה (או להצטרף למסלול השקעה דומה אלו באופן פרטי), המשמעות הינה כי אם לקרנות הפנסיה כדאי בטווח הארוך להשקיע ללא הבטחת תשואה בקרן הפנסיה, אזי גם לנו כמשקיעים פרטיים התשובה זהה.



ואיך כל זה קשור לכדאיות ההשקעה / חיסכון במוצרים פיננסים המבטיחים תשואה?


למעשה גוף פיננסי המציע מוצר פיננסי מבטיח תשואה לתקופה מסוימת עושה זאת כיוון שהוא יודע שבאותה תקופה הוא יוכל להשיג תשואה גבוהה יותר בהשקעות שיבצע ולהרוויח את הפער. בעבר העסקה אולי הייתה נשמעת מפתה מאוד אך כיום המידע זמין הרבה יותר וניתן לאתר מוצרי השקעה המאפשרים גם לנו כלקוחות פרטיים להשקיע את הסכומים ישירות בהשקעות שהמוסד הפיננסי מאתר ולהשיג את "תשואה יתר" בשוק החופשי על השקעותינו בדומה לקרנות הפנסיה...



לקריאה נוספת:


נספח 2049, הפניקס חברה לביטוח.


34 צפיות0 תגובות
bottom of page