top of page
חיפוש

מה השקל מלמד אותנו על הציפיות בכלכלה?

השקל התחזק מאז הנפילה שלו באוקטובר בכ- 11% מול שער המטבעות ועבר את שערי החליפין לפני השבת השחורה. לאור התחזקות השקל מאז האירועים הקשים שעברו על ישראל באוקטובר 2023 וכתוצאה מצב הלחימה מאז ועד היום מעניין לראות כהשוואה את אשר אירע למטבע האוקראיני מאז ברית המוצעתות פתחה במתקפה על אוקראינה.


זהו הגרף של שער השקל מול הדולר והאירו בחמש השנים האחרונות:

ניתן לראות כי ממרץ 2019 (חודש התפרצות הקורונה בארץ) ועד היום השקל שמר על ערכו מול הדולר והתחזקת מול האירו, כמו כן ניתן לראות את הנפילה בשער השקל באוקטובר וההתאוששות המהירה.


כעת נבחן את שער הריבניה - המטבע האוקראיני באותה תקופה:




ניתן לראות כי מאז פרוץ הלחימה באוקראינה (24/02/2022) שער הריבניה ירד משמעותית מיידית ומאז המשיך במגמת ירידה מתונה מול הדולר והאירו זה שנתיים, כאשר ממרץ 2019 ירד שער המטבע האוקראיני כ 29% מול הדולר ו-27% מול האירו.


לשער המטבע יש השפעה מיידית על מדדים מקרו כלליים כמו אינפלציה וריבית הבנק במרכזי, אך בנוסף שער המבטע מעיד על הציפיות העתידיות לגבי איתנות הכלכלה המקומית. זה אומר למשל שמיידית מטבע מקומי חזק תורם להורדת תחזית האינפלציה, ושהציפיות הינן לנתונים מקרו כלכליים טובים.

למעשה שער השקל מלמד אותנו בעקיפין כי למרות מצב הלחימה בארץ, כלכלת ישראל התאוששה במהירות והציפיות לעתיד הכלכה המקומית חיוביות.

5 צפיות0 תגובות
bottom of page