top of page
חיפוש

האם שוק ההון במשבר ארוך ? כמה זמן יהיו ירידות בשווקים בארץ ובחו"ל?

לשאלות אלו נוכל להתייחס אחרת אם נשאל את עצמנו שאלות כגון:


מדוע שגופים פנסיוניים אירופאיים יקנו בתיק ההשקעות אג"ח של ממשלות בתשואה שלילית? מה שווי תיק הנכסים הפנסיוני, מה קצב הגידול שלו וההשפעות על שוק ההון של ההפקדות החודשיות לפנסיה? ואיך כל זה קשור לשוק ההון בארץ?


בטרם אגש לנתונים אציין כי בשנים האחרונות נוצרה סיטואציה בה גופים המנהלים כספים לטווח ארוך רכשו אגרות חוב של ממשלות (כמו בגרמניה) בתשואה שלילית. המשמעות למעשה היא לתת למישהו הלוואה ועוד לשלם לו על זה. הסיבה העיקרית לכך הינה שאחד הנכסים הגדולים שבידי הציבור בעולם הוא תיק הנכסים הפנסיוניים (החיסכון לפנסיה) – אשר גדל בעשור האחרון בקצב שנתי של 7-9% במדינות הOECD, הן בשל התשואה של התיק והן בשל ההפקדות החדשות. כך לדוגמה גדל תיק הנכסים הפנסיוני של מדינות ה – OECD בין 2009 ל-2019 מ 26.3 טריליון דולר ל 49.2 טריליון דולר.

כיוון שאת החיסכון הפנסיוני חייבים להשקיע, והגופים המנהלים את הכספים נאלצים לפזר את ההשקעה האדירה בין אפיקים שונים (פשוט כי אי אפשר פיזית להשקיע את כל הסכומים באותן השקעות, ומעבר לכך בדרך כלל גם בשל מגבלות רגולציה על גופים המנהלים כספים פנסיוניים). כך למעשה נאלצים הגופים הללו להשקיע גם באגרות חוב ממשלתיות אפילו כשהתשואה עליהן שלילית.

בארץ המצב דומה אך קצב הגידול גבוהה יותר ועומד על כ – 10% בעשור האחרון. סך כל התיק הפנסיוני של אזרחי ישראל היה כ- 2.05 טריליון ₪ באמצע 2020, כאשר ההפקדות החדשות בשנת 2020 היו של כ- 140 מיליארד ₪. כלומר כ – 7% מתיק מקורם בכספים חדשים שנכנסו לתיק החיסכון הפנסיוני - מדובר למעשה התשלומים החודשיים של כל אחד מאיתנו לחיסכון הפנסיוני.


ביחס לסה"כ שווי המניות הנסחרות בבורסה בתל אביב – תיק הנכסים הפנסיוני גדול יותר מפי שלוש מהשווי המצרפי של כל החברות הנסחרות בבורסה:



זאת בזמן שהחלק מהתיק הפנסיוני המושקע במניות בבורסה בתל אביב מגיע כבר לשליש או יותר מהשווי של המניות בחלק מהתחומים נכון ליוני 2020:




מה כל הנתונים אומרים יחד כשמסתכלי על כל התמונה?


כיוון שלגופים המוסדיים המשקיעים את מיליארדי השקלים החדשים הנכנסים מדי חודש לתיק הפנסיוני אין ברירה אלא להשקיע את הכסף בעיקר שוק ההון – כל עוד יש תעסוקה כמעט מלאה (כמו היום) אזי החיסכון הפנסיוני השוטף יוצר ביקושים קשיחים למוצרים שונים בשוק ההון אשר יקצרו את התוקפה של הירידות בשווקים.


לגבי השאלות בכותרת - כמובן שאין לי תשובה לגביהן, כי אף אחד לא יודע לענות מה יהיה בעתיד. יחד עם זאת ניתוח הנתונים הנ"ל מאפשר להתייחס לירידות בשווקים בתקופה האחרונה בדרך אחרת ושקולה הרבה יותר....




מקורות:



44 צפיות0 תגובות
bottom of page