תזכיר חוק לתיקון חוקי מסים פורסם ב 6/10 בשעה 22:55 על ידי משרד האוצר, ומציע מספר תיקונים לחוקי המס הקיימים, במטרה "להתאים את המדיניות הפיסקלית למצב הכלכלי הנוכחי" ולצמצם את הגירעון הממשלתי. האוכלוסיות שיושפעו מהצעת החוק כוללות את כל משלמי המיסים, מקבלי הקצבאות הפנסיוניות, בעלי הדירות להשכרה, בעלי הכנסות הוניות (לא מעבודה) גבוהות, ושכירים עם ההכנסות נמוכות במיוחד.
ניסוח התיקונים והמנגנונים שמוצעים, בתוספת תאריך ושעת הפרסום וכן קביעת המועד האחרון להערות הציבור ליום ראשון 27/10 - יום לאחר חול המועד סוכות, נותן הרגשה כללית של רצון באוצר להעביר מהלך מתחת לרדאר של העלאת מיסים משמעותית ופגיעה קבועה ותמידית בהכנסה הריאלית של ציבור רחב מבלי שהציבור יספיק להגיב ואולי גם מבלי שישימו לב כי מדובר למעשה בהעלאת מיסים משמעותית וקבועה ובפגיעה באוכלוסיות החלשות כגון הפנסיונרים ומקבלי מענקי עבודה.
חשוב לציין שלא מדובר בתיקון זמני לנוכח המצב הנוכחי במדינה - ההצעה מדברת על שינוי אשר בהתאם לתחזית האוצר יגדיל את הכנסות המדינה ממיסים בשנת 2025 ב-4.7 מיליארד ש"ח כאשר סכום צפוי לעלות בכל שנה עד לסך של כ-10.5 מיליארד ש"ח באופן קבוע ותמידי משנת 2028 והילך!
עיקרי התיקונים המוצעים:
הקפאת תיאום סכומים (ביטול הצמדה למדד):
מוצע להקפיא את תיאום הסכומים הקבועים בפקודת מס הכנסה ובחוקים נוספים (כגון מדרגות מס, נקודות זיכוי, תקרת הפנסיה הפטורה ממס) לפי השינויים במדד, בשנים 2025 עד 2027. לכאורה אין הגדלה של המס אך כיוון שאין עדכון של סכומים ומדרגות המס ונקודות הזיכוי ישארו כפי שהן נומינלית ואילו האינפלציה המצטברת בשלושת השנים הבאות תגיע סה"כ כנראה ל 9-10%, המשמעות הינה פגיעה בהכנסה הריאלית נטו של כל אוכלוסיית משלמי המיסים. כאשר לקופת האוצר ישלומו מיסים שלא היו צריכים להיות משולמים אם עדכון הסכומים היה מתקיים כרגיל. בנוסף משנת 2028 והילך מוצע שהעדכון יהיה מהסכום הלא ממודד (כפי שהיה ב 2024)- כלומר מדובר בפגיעה קבועה ולא זמנית.
פגיעה בהטבת המס של קצבאות הפנסיה:
מוצע לבטל את עדכון שיעור הפטור ממס על קצבאות פנסיה, כך שישאר על 52% מהתקרה הפטורה במקום להתעדכן ל 67% החל מ 2025 כפי שנקבע בחוק ההסדרים בשנת 2012. המשמעות הינה כי הקצבה הפטורה ממס תישאר בגובה של 4,904 ש"ח ולא תתעדכן ל - 6,316 ש"ח בינואר הקרוב. בנוסף הסכום לא יוצמד למדד כאמור בסעיף הקודם ולכן מדובר בפגיעה קבועה כיוון שההצמדה תהיה רק משנת 2028 והילך.
מיסוי הכנסות משכר דירה:
מוצע גם לבטל את העדכון וההצמדה של הפטור ממס על הכנסות משכר דירה אשר ישאר לכן עד גובה של 5,654 ש"ח לחודש (עד לשנת 2028). גם כאן למעשה מדובר בפגיעה קבועה כיוון שההצמדה תהיה רק משנת 2028 והילך.
הקפאת סכומים - מענקי עבודה:
מוצע גם לבטל את העדכון וההצמדה של מענקי עבודה (מס הכנסה שלילי) לעובדים העובדים בשכר מתחת לסף המינימום. כלומר פגיעה בהנכסה הריאלית נטו של ההעובדים השכירים החלשים ביותר בעשירון התחתון. ושוב גם כאן למעשה מדובר בפגיעה קבועה כיוון שההצמדה תהיה רק משנת 2028 והילך.
הרחבת המס הנוסף על הכנסות גבוהות:
מוצע להוסיף מס נוסף בשיעור של 2% על הכנסות ממקורות הוניים (כגון ריבית, דיבידנד, רווחי הון) העולות על סף מס היסף (כ- 721,000 ש"ח ב-2024). בנוסף, מוצע לכלול גם הכנסות ממכירת דירות מגורים במסגרת בסיס המס הנוסף. כיום מס היסף מכל מקור עומד על 3% ולכן לאחר השינוי סה"כ המס הנוסף ממקורות הוניים יעמוד לכן על 5%. ובנוסף גם כאן למעשה מדובר בפגיעה קבועה כיוון שההצמדה של הסכום תהיה רק משנת 2028 והילך.
חשוב לציין: תזכיר החוק עדיין לא אושר סופית, הוא עדיין פתוח להערות הציבור וייתכנו בו שינויים.
Comments